Home » Blog » Over doelen en beloningen: Beginnen met je huiswerk, hoe doe je dat?

Over doelen en beloningen: Beginnen met je huiswerk, hoe doe je dat?

Gepubliceerd op 23 november 2019 15:18

Starten met het maken van huiswerk, of leren voor die ene toets kan lastig zijn. Misschien heb je dan moeite met taakinitiatie, oftewel het beginnen aan een taak. Het stellen van doelen kan je dan helpen, wanneer je dit combineert met beloningen. Laten we eens kijken hoe je dit aan kan pakken.

Hoe stel je doelen?

Grote kans dat je wel eens de term SMART hebt horen vallen. Doelen SMART maken houdt in dat je de doelen zo schrijft dat ze haalbaar zijn. SMART staat voor:

 

  • S = Specifiek
  • M = Meetbaar
  • A = Acceptabel
  • R = Relevant 
  • T = Tijdgebonden

Doelen moeten dus specifiek zijn. Doelen die niet specifiek zijn, zijn bijna niet haalbaar. Maak je doelen dus specifiek, zodat je weet waar je aan toe bent. Vragen als “Wat wil ik bereiken?” en “Waarom is dit doel belangrijk” helpen hierbij. 

 

Doelen moeten naast specifiek ook meetbaar zijn. Zo blijf je gemotiveerd wanneer je merkt dat je vooruitgang boekt. Vraag jezelf af wanneer je je doel bereikt hebt. 

 

Ook is het belangrijk dat doelen acceptabel zijn. Ze moeten realistisch en te behalen zijn, anders maak je het een straf om doelen te stellen. Dit wil niet zeggen dat al je doelen makkelijk te behalen moeten zijn. Er mag best wat uitdaging in zitten. 

 

Doelen relevant maken zorgt ervoor dat je werkt aan zaken die belangrijk zijn voor jou. Vraag jezelf af of dit doel overeenkomt met andere doelen in je leven en of dit doel het waard is om voor te werken.

 

Als laatste moeten doelen ook tijdsgebonden zijn. Door doelen tijdgebonden te maken, je spreekt met jezelf af hoe lang je hebt om dit doel te bereiken, kun je prioriteiten leren stellen. 

 

Gebruik deze SMART methode dus vooral om te checken of je doelen haalbaar zijn. Wanneer een doel niet SMART is, loop je het risico teleurstellingen op te doen en in een negatieve spiraal te belanden. 

Beloon jezelf!

Vaak wordt alleen het stellen van doelen genoemd wanneer het gaat over taakinitiatie. Maar ik vind het ook net zo belangrijk om jezelf te belonen wanneer je een doel behaald. En soms helpt het ook om met een taak te starten, wanneer je iets hebt om naar uit te kijken. Een voorbeeld:

 

“Lisa vindt het moeilijk om met haar huiswerk Engels te beginnen, omdat ze het geen leuk vak vindt en het erg moeilijk is. Ze stelt zichzelf het doel om op maandag haar huiswerk voor Engels te maken. Maar wanneer puntje bij paaltje komt, lukt het haar niet om eraan te beginnen. Ze kijkt er teveel tegenop. Naast dat ze zichzelf een doel heeft gesteld, heeft ze ook een beloning voor zichzelf verzonnen. Wanneer ze haar huiswerk voor Engels af heeft, mag ze namelijk een aflevering van haar favoriete netflix-serie kijken. Dan begint ze toch maar aan het huiswerk voor Engels, zodat ze snel die ene aflevering kan gaan kijken.”

 

Bovenstaande beloning zorgt er niet alleen voor dat Lisa haar doel behaald, ook doet ze een succeservaring op. Het lukt haar om haar huiswerk Engels zelfstandig te maken. Hoe meer succeservaringen je opbouwt, hoe groter en positiever effect dit heeft op het zelfvertrouwen. Zo komt Lisa in een positieve spiraal terecht. 

Wat kun je nu doen?

Om je op weg te helpen, heb ik een schema voor je gemaakt. Hierin schrijf je voor elke dag van de week een klein doel, zoals “Maandag maak ik mijn huiswerk voor Engels en Geschiedenis” en “Dinsdag oefen ik met tekenen”. Ook schrijf je hier op waar je naar uit kan kijken die dag, wanneer je het doel behaald hebt. Je kan bijvoorbeeld uitkijken naar “het opzetten van de kerstboom” of “een spelletje spelen”. 

 

Probeer het eens, en kijk of het werkt voor jou. Succes, je kan het!

Download de doelenlijst hieronder.

Doelenlijst
PDF – 129.8 KB 3 downloads

 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.